Isnin, 23 Februari 2009

tinta 23 februari 2009

Catatan perjalanan hari ini bermula seperti biasa..Malam tadi aku tak boleh lena dan melelapkan mata.Jasad terasa letih namun tidak mampu untuk tidur lena...Pelbagai persoalan bermain di kotak fikiranku..Tambahan pula pada keesokan harinya ada mid-term exam..Aku cuba untuk study namun tewas seketika..Lantas aku mengorak langkah mengambil kitab kesayanganku.Aku memeluk erat lalu mengucup hangat dan berharap kekuatan hadir.Isinya ku baca seketika..setelah beberapa ketika kekuatn datang semula..Syukur..Alhamdulillah..Lepas dari itu aku mula study tapi tak sampai sejam mataku berbinar2 tanda mengantuk..Lalu perlahan-lahan kepalaku mencecah bantal kesayangan berwarna hijau..bantal bucuk..hehe..

Seusai kelas pukul 9 aku balik ke bilik..Di kotak fikiran terbayang sisa makanan semalam yang di bekalkan oleh bonda..Aku merenung makanan itu lama sebelum memakannya..Disaat itu aku masih terasa kehangatan tangan bonda menyediakan makanan dan menyerahkannya padaku..Tiba-tiba teringat keluarga lantas aku mencapai telefon bimbit mendail nombor telefon insan yang aku sayangi..mencari sedikit kekuatan dan ingin merasa sokongan dan kata-kata semangat agar keserabutan fikiran pudar di saat ini..ingin mencari damai disaat fikiran bercelaru..Akhirnya bonda mengangkat telefon.Terdengar suara lembut dan penuh prihatin dari bonda..Sudah cukup membuatkan diri ini bersemangat kembali..cukup sekadar mendengar suaranya aku sudah ceria semula..hehe memang dari dulu bila aku berada dalam keadaan down aku akn mencari kekuatn pada orang tersayang..Aku akan cepat ceria selepas itu walu macammanapun serabut.hehe..

Setelah itu,aku mula menelefon ke kampung bertanya khabar datuk,nenek dan uda disana..Seperti biasa soalan yang lazim ditanya nenek bila aku akan balik ke johor..bila cuti dan macam mana aktiviti di kampus..aku hanya tersengih seperti dalam kodomo lion..hehe..tak tau nak bagi kepastian..Tapi aku berjanji dengan nenek akan balik ke kampung..Rindunya kat nenek.Teringat zaman kecik-kecik dulu..cucu paling manja dengan nenek..hehe..

Tidak cukup dengan itu aku akan menelefon makngah and paknagh pula..Memang aku menyediakn waktu khas seminggu sekali aku akan call nenek dan saudara yang lain..Nak tahu pasal khabar berita dari makngah yang tengah berpantang..Aku menunggu dengan penuh bersemangat dan rasa ingin tahu perkembangan sepupu dan makngah...Pabila telefon kedengaran..lantas suara pakngah kedengaran..kemudian diikuti suara teriakan dari adik-adik sepupu..keriangan mereka membuatkan aku begitu bahagia,hati terasa berbunga-bunga seperti mekarnya kelopak bunga mawar kesayanganku..Apalagi aku pun dengan nada riang akan bergurau dengan adik-adik sepupu..Tapi hati terasa sayu bila mereka bertanya bila aku akn datang ke batu pahat...Ikatan di antara kami sangat rapat..kasihku pada mereka semua amat mendalam..mana taknya aku telah hidup bersama mereka semenjak kecil lagi..sejak mereka berada didalam kandungan lagi..aku pula membantu bonda menguruskan mereka..mengasuh dan menjaga..kadang-kadang terasa macam ibu dan anak-anak..hehe..i love babies and i hope i will be excellent mum for my babies...Makgah aku dah dapat baby perempuan yang bernama nurus suhailina jannati..bestnya..jeng2 wait for me dear..Maknagah dan baby sihat tapi keadaan makngah sangat lemah.makngah ada sakit jantung dan tiroid..Moga cepat sembuh..

Petang pula aku dah selesai jawab exam..alhamdulillah selesai..tapi pada keesokan harinya ada presentation..huhu kena bentang topik nationalism..malam ni aku akan ada discussion dengan sahabat-sahabat..Moga Allah permudahkan setiap urusan Aminn...Disebalik setiap kesusahan akan ada jalan penyelesain dan kesenangan..seseorang biasanya tidak akn menghargai sesuatu jika ia tidak daptkannya melalui jalan yang berliku .Kesusahan akan membuatkan hidup lebih bermakna..Jadi bersemangat!!teruskan perjuangan..Jangan berputus asa!!Pasti boleh!!

Tiada ulasan: