Rabu, 11 Mac 2009

Tinta 11 mac 2009

Alhamdulillah pada 6-9 mac yang lalu kami telah berjaya sampai ke kampung segar,gua musang kelantan..Kami bertolak pada pukul 11malam dengan menaiki land rover,pajero,jip dan 1 van.Perjalanan kami memakan masa selama lebih kurang 8jam merentasi gunung-ganang,jeram,tanah lumpur dan sebagainya..Aku menaiki pajero yang dipandu oleh senior..bersama-samaku terdapat rakan-rakan dari persatuan lain..Mereka sangat mudah mesra..ditambah lagi dengan keletah pelajar-pelajar dari indonesia..

Lebih kurang pada pukul 4pagi kami sampai di kampung pauh..perkampungan orang asli..berhenti seketika untuk berehat sebentar melepaskan lelah dan tidur seketika sementara menanti subuh..Tidur kami hanya beralaskan sleeping bag dalm kegelapan dan kesejukan yang mencengkam hingga sum-sum tulang..Walaupung aku memakai 3lapis pakaian namun kesejukannya tetap terasa.tapi dek terlalu letih kerana memang sebelum ini sudah beberapa minggu kekurangan tidur lalu dengan mudah aku terus terlena hingga pukul 6.30 pagi..Selepas pukul 7lebih.encik syamsul bersama-sama peserta lelaki yang lain bertungkus lumus mengambil peralatan memasak lalu disumbatkan ke dalam land rover..Huhu..pajero kami berbau ikan masin,bercampur aduk dengan bau-bau yang pelbagai..

Sebaik sahaja kami sampai kekampung segar..hatiku penuh dengan kesyukuran..Dalam hati terasa bahagia dengan nikmat kurniaan Allah..Terasa tekanan hilang seketika sebaik sahaja kakiku menjejaki tanah di kampung segar..Difikiranku..dakwah itu lebih penting..aku akan lupakn semua benda dan seolah-olah datang suatu kekuatan ruhiyah..Benarlah bila kita menolong agama Allah,Allah akan menolong kita..Di sepanjang program,aku banyak berfikir tentang diri dan hakikat kehidupan..Kedaifan dan kekurangan masyarakat orang asli di sini mengingatkan daku pada susur sirah rabiatul adawiyah dan hasanul basri serta abdul Qadir Jailani..Watak figur dalam ilmu sufi..Disinilah menyebabkan semangatku untuk mempelajari dan mengetahui ilmu tasawwur dan sufi berkobar-kobar..

Apa yang membezakan theology and tasawwur?Theology adalah satu ilmu untuk mencari bukti-bukti kewujudan Allah dengan mencari even beratus-ratus dalil dan bukti bahawa Allah itu wujud..Mencari tentang hakikat ketuhanan..Tasawwur atau sufism pula lebih menekankan kepada penyucian jiwa dan hati..lebih kepada bagaimana caranya kita hendak mendekatkan diri kepada Allah melalui ibadah dengan amalan-amalan seperti puasa,berzikir,solat dan pelbagai amalan-amalan yang tidak bertentangan dengan syariat Allah..Ada ulamak dan ahli falsafah yang mentakrifkan suatu hadis yang menceritakan tentang islam,iman,ihsan dan hari kiamat sebagai:

Islam:berkaitan dengan ilmu fiqh dan ibadah
Iman:berkaitan dengan aqidah dan ilmu tawhid
Ihsan:berkaitan dengan sufism

Bila bercakap tentang sufism aku tertarik dengan karangan imam Al-Ghazali dalam Ihya ulumudin..Idea-ideanya sangat bernas dan karangannya betul-betul menyentuh jiwa..Imam ibn Qayyim juga begitu..Karangan mereka benar-benar membuatkan diriku terasa tenang..Sedari kecil aku amat ,meminati watak rabiatul adawiyah dan salehudddin al-Ayubi..Mungkin juga figur kesayanganku antara salah satu sebab yang mendorong aku untuk mendalami ilmu usuluddin dan perbandingan agama..

Bila berada di perkampungan orang asli pada kali ini...membuatkan aku terfikir aku masih beruntung kerana Allah mengurniakan pelbagai kelebihan dan nikmat..Dan seharusnya nikmat ini dikongsi bersama-sama dengan orang yang kurang bernasib baik.Aku tidak boleh melihat seseorang ditindas dan meminta sesuatu dariku..Hati mudah terusik..Disini aku mencurahkan tenaga dan ilmu yang aku ada untuk membantu dalam usaha dakwah di perkampungan orang asli.Mereka masih belum tahu mengucap kalimah syahadah dan menyebut kalimah Allah lantaran kebanyakkan mereka baru sahaja memeluk agama islam..Perkara yang membuatkan aku tertarik dengan orang asli pastinya kanak-kanak.Sedari awal penyertaan ku dalam persatuan ini sehingga kini..Hatiku terikat pada kanak-kanak orang asli..mereka yang membakar semangatku untuk terus berjuang..Lagipun adik Saniah ai shiang juga menjadi pendorongku dan kekuatanku untuk terus mempertahankan agama ini..

Disini,api elektrik tiada.penduduk disini masih menggunakan pelita dan lilin sebagai bahan api untuk menerangi kegelapn malam..Makan mereka kais pagi makan pagi,kais petang makan petang..Nasi susah untuk dibeli.Tiada lauk mewah sebagai hidangan harian seperti kita di bandar..Program kali ini aku lebih banyak menjadi pemerhati kerana aku otakku lebih ligat berfikir tentang hakikat kehidupan berbanding pada program sebelum ini aku lebih banyak memikirkan aktiviti dan penyusunan strategi program biro..

Masyarakat orang asli disini mempunyai keunikan dan kelebihan tersendiri..Masyrakat disini berketurunan kaum temiar..kebiasaannya masyarkat orang asli lebih mengikut lineage perempuan seperti mana kaum yahudi lebih mengikut keturunan perempuan..Kebiasaannya kaum orang asli sangat mementingkan ukhwah dan pertaliaan persaudaraan dikalangan mereka amat kuat.Jarang kita dapati situasi begini di bandar..Bagi mereka berat sama dipikul ringan sama dijinjing..disini aku amat mengagumi sifat perpaduan di kalangan masyarakat di kg segar..

Apa yang lebih menarik aku dapat mempelajari cara bekerja ABIM Outreach dibawah dato razak..Cara pendekatan yang digunakan olehnya memang menarik.Dalam berdakwah tiada apa yang mudah jika kita hendak berjaya.Tentangan amat banyak...

Tiada ulasan: