Sabtu, 28 Mac 2009

PETUA DI DAP[UR 1

PETUA DI DAPUR

Gulai terlebih masin
Gulai terlebih masin pasti memberi masalah kepada suri rumah.Untuk mengatasi masalah ini,anda boleh mencuba petua ini.Apabila gulai hendak mendidih,tutup gulai anda dengan tudung periuk selama beberapa minit.Biar wap air naik ke tudung periuk dan kemudian buka tudung periuk tersebut.Cuba rasa gulai anda.Rasanya pasti sudah tidak masin lagi seperti tadi

Membersihkan siput sedut
Tahukah anda bagaimana cara mudah untuk membuang lender dan kotorannya?Caranya mudah sahaja.Masukkan cili kering,garam dan asam keping kedalam satu bekas air.Kemudian campurkan siput sedut kedalam bekas tersebut dan rendam semalamanSiput sedut pasti terasa lebih enak bila dimakan.

Kacang panjang tahan lebih lama.
Kacang panjang jika tidak mahu cepat layu hendaklah direndam kedalam air yang sejuk dan dimasukkan kedalam peti ais.InsyaAllah kacang panjang akan jadi lebih segar.

Cara memilih kelapa tua
Kelapa tua yang banyak santan boleh diketahui dengan melihat tempurungnya yang berwarna coklat.Ia seharusnya tidak retak dan muda.Mempunyai mata kelapa yang kelihatan segardan tidak berair.Apabila digoncang,airnya tidak bergolak.Jika goncangannya kurang,ini bermakna kelapanya belu tua.

Udang tahan lebih lama
Udang yang disimpan lama didalam peti ais pastinya akan menjadi hitam dibahagian kepala dan kulitnya.Untuk menjadikan udang tahan lebih lama,capurkan udang terebut dengan perahan air limau nipis.Simpan kedalam peti sejuk untuk beberapa hari.

Melazatkan tauhu goring
Sebelum menggoreng,rendam tauhu didalam santan yang telah diletakkan serbuk perasa selama 10 minit.Angkat dan goring tauhu tersebut.

Tiada ulasan: